Catatan 178

Dah itu takdirNYA. Nak buat macam mana. Aku mengikut arahan sahaja. Dari atas pentas, sahabat istimewa di hati ini berdiri benar-benar setentang denganku. Aku tidak boleh mengelak dari memandang wajahnya. Berbaju merah hitam sesuai dengan keadaan dirinya sekarang.

Hmmm…manisnya. Suara hatiku. Memang itulah penilaianku. Dia tunduk sahaja. Makin manis aku pandang dari sehari ke sehari. Itulah ujian yang aku terima. Tetapi, bukan aku tidak mengawal gelora hati ini. Ini catatan sahaja.

Sombong yer sekarang….!

Begitulah dia mengusik aku beberapa hari lalu, ketika aku berlalu di hadapannya ketika hendak masuk ke bilik gerakan. Aku terdiam sahaja. Tersentak pun ada. Mungkin hanya senyum yang mampu aku beri respon untuknya. Aku tidak berkecil hati pun dengan gurauannya.

Memang aku tidak menjejak masuk ke dalam bilik yang aku urus sejak aku megawas peperiksaan awam hujung tahun lalu. Di kesempatan “cuti” itu, aku dikhabarkan terpaksa ‘keluar’ dari program yang aku urus.

Sedih memang sedih….namun, bukan masa untuk meratapi kesedihan itu dalam tempoh panjang. Tetapi terasa dalam hati juga. Mungkin ada hikmah disebalik ketentuan ini. Aku semakin jarang untuk bersembang dengannya sejak tahun lalu lagi.

Dia tahu itu. Dia sedar. Kerana itu, dia mengusiknya yang aku semakin sombong sekarang. Nak buat macam mana. Bukan itu yang aku pinta. Kalau ikut kehendak hati, aku nak lebih…! Jangan!! Jangan ikut kata hati! Jangan ikut kata akal! Tapi ikut syariat! Alhamdulillah.

Maaf aku, jika dia kata aku semakin ‘sombong’ sekarang! Tak apalah. Aku akan luangkan sedikit masa untuk aku bersembang dengannya nanti. Tetapi bila…? Ntahlah. Dia tetap istimewa di hati ini.  Biarlah takdir menentukan.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s