Catatan 150

Boringnya aku tika ini…. teringat aku pada catatan beberapa hari lalu…

“Assalam…maaf ganggu…cikgu xnak kwn sy lg ea…. Xpelh org dh xnak kwan nak wat cmne kan….halalkan makn minum sekiranya ade….maaf kn tutur kata yg menyakitkan…. sy xnak ade musuh…sbb d sni tempat sy cari rezeki….yg dulu istimewa di mata cikgu mukin Skrang dh x lg…xpelh…ok slmt bercuti …. wassalam…..” 22sep2016 01:29:54 pm

tak cukup dengan itu…mesej yang serupa dari nombornya yang kedua selang dua puluh minit kemudian ….

“Assalam…maaf ganggu…cikgu xnak kwn sy lg ea…. Xpelh org dh xnak kwan nak wat cmne kan….halalkan makn minum sekiranya ade….maaf kn tutur kata yg menyakitkan…. sy xnak ade musuh…sbb d sni tempat sy cari rezeki….yg dulu istimewa di mata cikgu mukin Skrang dh x lg…xpelh…ok slmt bercuti …. wassalam…..” 22sep2016 01:49:06pm

tak lega agaknya kerana aku tak juga membalas mesejnya, dia pun menghubungi aku dari nombor pertama , tetapi sayangnya tidak terjawab juga…..

ataupun…mungkin….

“nombor yang anda dail tidak dapat kami hubungi….”

Sampai di rumah aku menyiram pokok-pokok di taman herbaku, mengemas rumah dan lain-lain. Setelah itu, aku menghidupkan semula handfon, lalu mendapat beberapa mesej yang aku sendiri agak terkejut, walaupun rindu kat dia juga sebenarnya. Antara mesej pertama yang aku baca….

Anda telah dihubungi dari 018mm*%_g_ (22/9/2016 pd 1:52pm)

Ohh…. akhirnya aku tahu jawapan tidak langsung darinya. Seakan tergelak, aku jawab dulu kepada nombor pertama …

“Wslm. Maaf. –Vkvkv-. Eh… sape kata sy x nak kwn dgn awk!? Awk tetap istimewa d ht sy walau mgkn sy dah x ada disini nt. Sy x pk pun ada musuh disini. Sejak dulu smp skrg awk (kalau awk perasan), awk tetap sama d mata sy. Sy bhgia tgk awk. Sy bhgia tgk sahabat istimewa sy bhg. Xada ape yg nak diungkit. Halal n ikhlas. InsyaALLAH jk ada rezki mgkn ada lg surprise utk awk. Sy mgkn sibuk n tganggu dgn urusn peribadi. Mgkn tbw2 kt tpt kerja. Rs dgn org lain pun sama jg. Ustzh pun tegur. Kak *a**ia* pun tegur kerana mgkn hal yg sama. Maaf jk t/laku mganggu awk. Tp t/laku sy ni bukan tmasuk suprise utk awk yer. Maaf, skali lg -vkvkv-. Ok. Slm. Slmt bcuti.” …..02:38:18pm

Aku seakan mencari alasan seolah-olah memujuk buah hati yang merajuk. Pastu baru aku perasan, dia juga menghantar melalui hp kedua. Aku jwb sama ke no. 012pj!#*pm…nya….

“Wslm. Maaf. –Vkvkv-. Eh… sape kata sy x nak kwn dgn awk!? Awk tetap istimewa d ht sy walau mgkn sy dah x ada disini nt. Sy x pk pun ada musuh disini. Sejak dulu smp skrg awk (kalau awk perasan), awk tetap sama d mata sy. Sy bhgia tgk awk. Sy bhgia tgk sahabat istimewa sy bhg. Xada ape yg nak diungkit. Halal n ikhlas. InsyaALLAH jk ada rezki mgkn ada lg surprise utk awk. Sy mgkn sibuk n tganggu dgn urusn peribadi. Mgkn tbw2 kt tpt kerja. Rs dgn org lain pun sama jg. Ustzh pun tegur. Kak *a**ia* pun tegur kerana mgkn hal yg sama. Maaf jk t/laku mganggu awk. Tp t/laku sy ni bukan tmasuk suprise utk awk yer. Maaf, skali lg -vkvkv-. Ok. Slm. Slmt bcuti.” …..22sep2016 02:41:31pm

Lantas aku mendapat mesej seterusnya dari no ptama…

“ Ialah biasanya cikgu tegur sy tp sejak naik dr cuti ni senyap je…oklah…uruskn dulu hal cikgu tu… Tp jgnlh masam2 x best tau kje 1 bumbung tp seorang kanan seorang kiri….cian ank2 murid kte… ok…slmt bercuti…harap naik nnti sy leh nampak senyuman cikgu lg….”…..02:41:54pm

Hahaahaaa…

Sayunya. Macam bercinta plak. Tapi rasanya memang pun….! Ceh…ceh…cehh…. janganlah muntah baca….! Kan ini catatan suka suka….

“Hanya kita sj yg tahu. Mgkn ustzh. Bukan ke sy dah nyatakan kt awk sblm ni. Awk jg yg cdg jgn btembung. Cara sy dgn anak murid mmg camtu. Tanyalah ustazh camana sy imamkan solat dhuha. Cgu lain mmgkn lps solat terus wirid n doa. Tp sy lps solat penah lempang budak satu satu pastu baru wirid n doa.”…..02:50:26pm

Sekejap saja dia membalas, setelah menanti lama sebelum ini terhadap respon aku…

“Hi3…..k slmt bercuti sy pon dh nak blk ni…..jgn marah2 nnti cpt tua… k bye… n wassalam…” …..02:53:55pm

Musykil pun ada. Lalu apa lagi aku teringat akak yang banyak menasihatkan aku beberapa hari lalu.

“Salam. Ustzh *******. Maaf mganggu. Akak ada cerita dgn -vkvkv- sjk 2 3 hr ni. Tetiba dia msg minta maaf.” …..02:59:49pm

Aku pula yang tak sabar menanti balasan dari akak aku. Hmmm….belum balik sampai ke rumah ke(?)…. Tengah tidur ke?? Macam-macam yang aku fikirkan. Sempat terlelap plak aku mengenang mesej cinta dari buah hatiku. Heheeheeee….

“W’salam. Cerita apa **z**? Akak takde cerita apa?…Cuma akak pernah cakap dgn dia…sejak kebelakangan ini, akak tengok **z** senyap je…dth sek pun tak seceria dulu…kenapayea ***e? ***e ada cakap apa2 ke dgn dia? Akak cakap dgn dia, ***e b’bual2 mcm biasa dgn dia…. Ni tak, masing2 mcm nak mengelak Antares satu”…..03:17:43pm

“Ni tak, masing2 mcm nak mengelak antara satu sama lain…. Tak seronok la mcm tu. Kita kerja satu bumbung… walau mcmanapun, mesti t’jumpa gak…. Tu je yg akak ingat. Yg lain mcm takde. Kenapa **z**? Selain minta maaf, dia ada cakap apa2 lg ke? Bila dia hantar mesej?”…..03:22:09pm

Ok, terima kasih akak kerana membalas mesej aku. Terganggu agaknya tidur dia…. sampai terputus-putus jadi dua mesej yang dibalasnya. Lalu aku jawab sambil menyatakan mesejnya sekali. Tak ada edit-edit. Aku tak nak dia pula yang memikirkan yang bukan-bukan. Memang tak ada rahsia aku dengan akak. Iyer….! Dialah akak aku di sini.

“NI TD. DIA ADA CALL, TP SY X JWB. TTIBA DIA MSG. (“Assalam…maaf ganggu…cikgu xnak kwn sy lg ea…. Xpelh org dh xnak kwan nak wat cmne kan….halalkan makn minum sekiranya ade….maaf kn tutur kata yg menyakitkan…. sy xnak ade musuh…sbb d sni tempat sy cari rezeki….yg dulu istimewa di mata cikgu mukin Skrang dh x lg…xpelh…ok slmt bercuti …. wassalam…..)” HAI NAK TGELAK PUN ADA. TU YG INGT NASIHAT AKAK ARITU. HA3..SIAN DIA.” …..03:27:43pm

Hmmm….ini balasan mesej dari akak aku. Dalam nasihat gurauannya tetap aku hormati.

Sweetnya…hi hi hi….Tu la engko **z**. Jual mahal konon…hi hi hi…. Lain kali b’bual”…..03:30:10pm

“Lain kali b’bual2 mcm biasa la dgn dia…tak la dia b’jauh hati…kan dah merajuk…ha…gi sana, pukul di…. Geli la korang ni, merajuk2…mcm org b’cinta je…hiii…loya, nak muntah….□□□□”…..03:34:08pm

“pujuk dia…”…..03:35:17pm

Kasihan dia. Tengah mamai akak aku ini agaknya. Fikirku sendiri apabila membaca mesejnya yang terputus-putus dan tersilap taip. Ada plak, suruh aku pukul buah hatiku yang merajuk?? Eh…ehhh…eehhh…. Ini dah tersalah nasihat ni! Nasib baik sempat dia membetulkan perkataan. Sambil itu, aku musykil, ohh…akak aku dah baca catatan aku disini. Aku bermain teka teki sendiri sambil menyampaikan maksud hatiku dalam jawapan mesej yang aku beri.

“Hai…cm dh baca je catatan sy ttg “jual mahal” ni…! Sj je kak. Nak tahu? He3. Sori pening lyn adik akak ni..Jgn ler muntah.”  …..03:41:33pm

Cepat akak aku menjawab. Aku faham, walaupun ada typing error.

“Akak belum bacaa lagi”…..03:41:50pm

“Akak belum baca tentang ‘jual mahal’ tu. Kebetulan je…. Tu la pasal….mcm budak2 kecik la korang ni. Sikit2 merajuk… ni mesti salah sorang kenapa pujuk…hi hi hi….”…..03:45:40pm

Lantas, aku berkias mengacah cara nak memujuk buah hati yang merajuk kepada akak aku tu, sebelum aku akhiri balasan mesej -vkvkv- dalam mesej terakhirku buatnya selang dua minit kemudian.

“Ok. Takpe. Nt sy catat mcm mana nak pujuk dia. KALAULAH DIA….(dot dot dot), dah lama sy nak minta tlg akak…(dot dot dot)….. Hehehe… Bole pk sdiri tpt dot dot dot tu. Akak kan byk pengalaman.”…..03:50:43pm

“Gatal….Ni nak kenapa rotan ni…”…..03:52:22pm

“kena”…..03:52:38pm

“OK AKAK. JGN RISAU. INI MSGDIA (“Ialah biasanya cikgu tegur sy tp sejak naik dr cuti ni senyap je…oklah…uruskn dulu hal cikgu tu… Tp jgnlh masam2 x best tau kje 1 bumbung tp seorang kanan seorang kiri….cian ank2 murid kte… ok…slmt bercuti…harap naik nnti sy leh nampak senyuman cikgu lg….”)OK. T KSH AKAK.”…..04:03:44pm

Hi hi hi…sweet…□□”…..04:04:20pm

Hmmm….amacam….sekarang tidur ku lena sekali… Harap-harap dapat mimpi yang sweet sweeeet gtu…

Leave a Reply

