Catatan 139

Aku tertarik pada sebuah catatan news feeder di fb ku oleh Tazkirah di FB pada 08 Sept 2016…..

“Aku suka kepada orang-orang soleh, padahal aku bukan termasuk golongan mereka. Harapanku hanyalah agar aku juga mendapat syafaat, kelak bila bersama mereka. Dan aku benci orang-orang yang menjadikan maksiat sebagai perniagaan mereka dalam hidup ini, walaupun aku sendiri mungkin seperti mereka yang melakukan maksiat tersebut.”

– Imam As-Syafi’ie

 

Betul ke ia dari Imam As-Syafi’ie…. wallahu a’alam

Aku manusia biasa sahaja. Tak lari dari salah dan silap, leka dan alpa, maksiat dan dosa. Ampunkan diri ini Ya Allah.

Hmmm….memang ini catatan sahaja. Selayaknya tak perlu nak menunjuk atau dicatat di sini. Suasana Aidil Adha telah terasa. Pengorbanan Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail begitu agung catatannya. Tidak lupa juga wanita agung Siti Hajar isteri Nabi Ibrahim. Begitu besar ujian dan sumbangannya terhadap keimanan kepada Allah. Aku tidak layak disamakannya. Terlalu jauh dan kerdil diri ini.

Namun dengan dugaan aku kini yang dirasakan besar, rupamya ibrah agung itu membuatkan diri ini semakin  kerdil dan sangat kerdil jika dibanding dengan ujian Rasul.

Kuatkanlah aku menghadapi dugaan ini… Ya Allah. Dengan suasana di kejiranan tempat aku tinggal sekarang walaupun nampak sunyi, tetapi apabila mengintai di sebalik cermin aku rasa seperti masih belum lengkap dengan apa yang aku ada. Walaupun sudah lama melayari bahtera berkeluarga, rezeki orang ketiga siapa pun akan bertanya. Alhamdulillah, semakin kuat harapan yang aku harapkan seperti mana dugaan Nabi Ibrahim. Itulah ibrah besar yang aku pelajari. Mudah-mudahan akan ada rezeki juga nanti, InsyaAllah.

Kerana itu apabila terkenang -vkvkv-…. rindunya aku pada dia. Tentu bertambah sayu dan rindu apabila mendengar situasinya kini. Kalaulah dia isteriku kini… bestnya. Kalaulah betul yang dikhabarkan itu, aku semakin rindu dan cemburu terhadapnya. Seronoknya kalau yang dikan****kan itu benih dan zuriatku. Mudah-mudahan impianku akan jadi kenyataan jua, hendaknya.

 

Leave a Reply

