Catatan 126

Jangan gelojoh…..!!! Hmmm, itu pesanan yang diterima dua hari lalu sebelum cuti kemerdekaan semalam.

Hari ini, sengaja aku genapkan masa “sharp” pada waktunya, aku mulakan rutin….!
Ia betul-betul SHARP, bukan SONY, buka juga PANASONIC!!. Ucapan selamat pagi diajukkan kepada setiap murid yang masih belum dapat menguasai kemahiran artikulasi. Seorang demi seorang, bergilir-gilir aku mengucap salam sambil aku memeluknya sambil melihat muka supaya menjawap ucapan pagi itu. Sehinggalah….

A****…..selamat pagi… seraya aku tatap betul-betul didepan wajahnya. Macam nak peluk jer dari belakang rasanya, sambil mengucap salam. Sedikit terkejut -vkvkv-! Hmm…manis senyumannya. Sambil menjeling matanya dari sebalik kaca mata, lalu dia tersenyum bila tetiba aku mengejutkan dia dengan ucapan pagi itu, setelah selesai semua murid.

Hmmmm…. manisnya -vkvkv- hari ini. Tidak banyak bicara yang kubutirkan. Hanya tatapan aku dari masa ke semasa. Ntahlah…. lain benar aku rasa. Tapi yang pasti sedikit tenang dan terubat rindu di hati ini. Kami berborak seperti biasa walaupun aku cuba mengelak untuk untuk tidak duduk bersetentang dengannya.

Andai benar, usikan kawan-kawan lain hari ini…hmm..tahniahlah! Tetapi kalau boleh janganlah. Sayunya jauh di sudut hati… Ya Allah, berilah aku peluang untuk menjadi ayah untuk anak-anaknya. Aku terlalu rindu…! Oh.. bilaler agaknya dia menjadi isteriku. Jauh sungguh aku mengelamun.

ikak

 

 

 

 

 

 

 

 

Aku teringat catatan laluku tentang hal sama. Sila tekan pautan ini.

Kakakku hanya tersenyum sahaja bila berselisih denganku hari ini. Mungkin dia nak tengok mukaku setelah -vkvkv- bertugas dengan kelompok dalam rutin harian tugasku kini. Segalanya nampak tenang sahaja kak. Hendak balik, dalam segera berpayung dicurahi hujan lebat, tetiba dia menegurku dari sebalik pagar….
“Hai cikgu, cepatnya balik!?”. Ntah apa yang dijawab tadi. Tetapi dalam hatiku mula berbunga bahagia.

Leave a Reply

