Catatan 125

Menghampiri ulang tahun kemerdekaan negara, suasana dan lagu patriotik semakin kuat dirasa. Namun bagi diri ini, aura -vkvkv- masih mengatasi semangat itu. Dalam saya melayan anak murid, tetiba dia hadir berjalan dari kejauhan menuju ke tempat murid berkumpul. Tetiba perasaan aku seakan terganggu bila dia sama-sama berkumpul melayan murid.

Aku berusaha untuk profesional, tetapi kekadang aku gagal juga. Tinggal minggu ni sahaja -vkvkv- boleh mengelak-ngelak daripada berurusan dengan aku. Minggu depan dah September, aku dah terpaksa berurusan dengannya.

Elehh…terpaksa konon. Bukan ‘terpaksa’ tetapi ‘suka’….! Iyer ker?? Apa yer istilah yang sesuai. Tapi memanglah aku menantikan dia. Harap aku dapat fokus pada tanggungjawab yang diamanahkan.

Aku meluahkan apa yang aku rasa… Mungkin orang lain macam seronok, tapi aku lebih fokus dan tertarik pada gerak geri -vkvkv-… Tak perlu berhias letak bunga atau selempang bendera atau macam-macam. Dia sentiasa manis di mata dan hati ini…. Berblaus hijau berbintik-bintik ia sentiasa mencuri mataku untuk memperhatikannya. Ntahlah….suka-suka pun sekurang-kurangnya sentiasa di depan mata! Nasib baiklah akakku faham…

Terima kasih akak…..

abhmata1b

Hmmm…. Santai sungguh catatan ini… tetapi permulaan baik seperti mana hari-hari lalu…

Catatan 124

Agaknya apa kata ustazah yerk tentang tulisan nakal aku dalam catatan sebelum ini!(?).

Malu pun ada aku dengannya. Tapi malu tu selayaknya di hadapan Allah. Kerana tak tahu malu (sebut:berdosa) itulah kita ini terus lagha dan lagha di muka bumi ciptaan-NYA ini.

Diam-diam Z** ni nak kena!

Itulah agaknya reaksi ustazah dalam hati. Hmmm…. berteka-teki plak aku tentang ustazah! Maafkan saya ustazah.

Aku dulu lurus bendul. Iyer je…! Naper….tak percaya ka!!? Ada masa sampailah catatan aku lagi tentang lurus bendul ni….yang lurus bendul kategori 18sx pun ada… (hmm…nakal lagi).

Lurusnya bendul itu. Hmmmm….. Salah kan? Dah namanya bendul, mana lurus!(?)

Ntah kenapa…jadi lurus bendul. Bendul kan tak rata. Macam jalan, tetiba ada bendul…. dah tentu jalan tu tak rata, kan!?

Tapi itu….yang kat jalan bukan namanya bonggol ker? Iyer….bonggol baru betul!

Ada lagi….bonggol tu bukan yang ada di belakang unta tu ker!!???

Dahlah….jangan pening-pening.

Bonggol. Unta. Jalan. Lurus. Bendul……istilah tu nanti aku tanya kat kawan tu yang pakar sikit daripada aku. Tapi bukan ustazah ler! Ustazah bukan tahu pun….bonggol bonggol ni…! Bonggol bonggol lain dia tahu kot! Lagi ler kalau bonggol bonggol tu malam-malam sikit! Heheeheee…! Lagi satu bendul… mungkin lagi tahu kot.. cuma kadang-kadang tak sedar jer… Maklumlah di hujung yang lurus tu ada bendul… hmm.. berbonggol! Konfem dia tahu kot! Tapi kalau aku tanya pasal mandi wajib berapa rekaat tu mungkin dia lebih tahu kot!

Hmm…sila baca lagi sekali ayat terakhir sebelum ni…..tentu ustazah pun pening!

Sajer je aku tak nak delete…. idea catatan ini aku tulis spontan. Hmmm….sila baca tulis tu (maksudnya; taip yer)…

Kebiasaannya aku menulis itu spontan. Kalau nak edit tu kalau perlu, kemudian…. Itulah namanya penulis kan!!(?). Sebut-sebut pasal penulis ni…aku minat kat penulis berbakat..Faisal Tehrani….! Iya mungkin aku boleh juga aku jadikan idola sejak zaman mahasiswa dulu….! Mungkin umurnya baya baya aku. Sebelum tu.. aku biasa juga baca hasil karya Shahnon Ahmad….Baha Zain…A Samad Said…dan lain-lain.

Banyak ler… yang aku sendiri pun dah lupa. Tetapi aku menulis ni suka-suka jer… dulu hobi ler… mulanya datang minat menulis tu dari diari dan matlamat hidup kan! Iyer aku catat matlamat hidup aku. Aku nak jadi kaya… aku nak dapat pangkat 1…. aku nak dapat A dalam subjek Mate… macam-macam lagilah! Termasuk yang aku catat matlamat hidup aku ialah…. aku nak kahwin dengan ustazah!!

Tentu ustazah ni pun terkejut…..Biar betul **z** ni….! Ni nak kena ni…. heheeheee… Suspens jer…..

Bukan ustazah ni…. tapi pencarian dalam hidup aku sebagai budak mentah tu dulu yang lurus bendul… of course ler yang menjadi watak utama Catatan rasa hari ini, esok dan semalam…!. Dan kini, catatan ini adalah kesinambungan catatan rasa hari ini, esok dan semalam….! Ia adalah ‘Mutiara’ yang aku cari…! So….Bukan ker ustazah yang aku nak cari..! kan…. kan… kannnn!!!

Dialah permata yang kucari… selama ini baru kutemui….tapi ku tak pasti rencana Ilahi…
Apakah dia kan kumiliki…..

………tidak sekali dinodai nafsu
Akan kubatasi dengan syariat-Mu
Jika dirinya bukan untukku
Redha hatiku dengan ketentuan-Mu

Ya Allah
Engkaulah tempat kubergantung harapanku
Kuharap diriku sentiasa di bawah rahmat-Mu

 

untuk -vkvkv- abhmata…..dialah sumber semangat untuk aku terus menulis di catatan ini..

Catatan 123

Aku panggil engkau ni supaya jangan nampak yang kita ni rapat….! Supaya tak nampak kita ni macam pilih kasih. Kita ni banyak persamaan. Harap awak dapat buat teruskan kerja.

Ok. Terima kasih. Dialah bos yang aku amat hormati tika ini.

Dong..!!!! Terkejut beta apabila dia mengetuk meja, meninggikan suara. “Pekeliling ada….kena ikut!”.

Semalam itulah antara intipati aku kena panggil. Aku mengakui yang aku ada meminta pekeliling! Tapi aku salah ke??? Nak tahu pekelilingnya mana pada seseorang kawan. Bukan seseorang ler….! Tetapi tak sangka kerana itu juga aku kena menjawab persoalan itu. Apapun aku minta maaf, jika anak kapal ini perlu dibuang oleh nahoda kapal untuk santapan ikan nun!

Oh…nabi Nuh! Aku tak selayak nabi Nuh akan ujian yang diterima.

Hmm…kali ini bukan topik Nabi Nuh yang aku nak cerita. Bukan juga topik kapal seperti mana dua catatan sebelum ini. Cukuplah catatan kapal tu. Sikit-sikit tu biasa lah….normal….penyeri dalam sebuah novel. Itu kata ustazah pada topik catatan aku dalam Catatan rasa hari ini, esok dan semalam….!

Ehh…ustazah lagi yerk! Cam dah jadi pelakon utama plak dia ni. Tak apa sesekali pelakon tambahan kena memainkan peranan utama di kala pelakon utama nampak malap. Supaya jalan cerita tak boring. Pengarah kena bijak mengolah sudut cerita agar tidak membosankan audien yang menjadi sasaran. Plot cerita jangan berubah. Yang penting hero dan heroin akan menjadi watak utama sehingga penghujung cerita.

Agaknya bagaimana pengakhiran jalan cerita catatan ini. Tunggu!! Tentu hero ingin cepat mencapai matlamat yang diimpikannya, walaupun tika ini heroin seperti acuh tak acuh sahaja.

Tak apa….! Sabooooo…..! Aku bahagia melihat dia hari ini. Sempat juga aku merisik-risik kepada ustazah..! “Camana hari ini nampaknya orang tu tak ada peluang!”, dia menceritakan hajat kecilku.

Iyalah…akak pun tanya juga tadi nampaknya orang tu tak sampai hajatnya yang nengok awak solat….

Nak wat camana!! Coooti….

Itulah makluman yang aku terima.

Lantas bila berpeluang aku berselisih dengannya tadi, dalam debaran hati ini aku bertanya sendiri kepadanya….

“A****…..! Tak sampai hajat saya nak tengok awak!”

“Ha aah…! Tak boleh nak wat camana?”, balasnya ringkas sambil tersenyum melihat aku.

Walaupun tak semanis yang aku harapkan tentang situasi pada hari ini, tetapi perbualan ringkas selepas daripada itu membuatkan aku sejuk sedikit gelora rinduku buat -vkvkv-!

Dengan blaus merah berbunga berseluar panjang hitam, aku memerhati raut wajahnya, bulat berkaca mata, senyum manis padaku bila aku sapa tadi.

Hai…kalaulah dia isteriku. Seronok agaknya…

Walaupun dia tak boleh solat tadi, tetapi bila habis nanti….boleh aku solat berjamaah dengannya lagi. Aku rindu nak nengok dia bertelekung SK! Tapi apakan daya…Hajat Tertangguh!

Mudah-mudahan hajatku termakbul suatu masa nanti.

Doakan saya yer ustazah…! Setakat mendoakan yang baik tak salahkan ustazah!!!?

 

Catatan 122

Ntah naper lain benor catatanku sebelum ini. Topik kapal tetiba melalut lalut plak dah….. Ini gara-gara pindah ler ni. Plak tu, tetiba kawan tadi tu buka cerita yang hubbynya tensen jer ajak main…. tensen jer ajak main….

Biasalah tu kan ustazah. Umor dah 40-an akan jadi 20-an balik. Macam tuler kurang lebih pesanannya. Macam nak terkena jer kat aku…

Kawan tu kata….yang dia memang suka kena main. Seronok katanya. Dulu pernah juga dia kata dia memang nak yang hubbynya tu kuat s**s! Maksudnya dia pun sama dua kali lima….kuat s**s…! Baguslah tu kan halal….satu nikmat syurga yang diturunkan ke bumi ini. Kata orang…. aku pun tak tahu jgek. Mungkin betul. Nak pasti, nanti aku tanya ustazah……

Hmmm…. ustazah lagi. Sejak dia bagi kebenaran watak dia dimasukkan, makin bervariasi plak catatan ku ini. Kalau filem tu, macam pelakon tambahan ler. Tapi yang ini tiada bayaran. Ustazah jangan mintak royalti sudah! Aku tak mampu nak bayar! Tapi mungkin ustazah ada banyak kan….! Hanya ustazah jer yang tahu. Hero dan dua heroinnya tetap sama.

Pernah sekali aku meminta “ilmu”, tanpa sedar dia menurunkan ilmu segalanya tidak sedar akan terjadi kurniaan yang beliau juga tak sedar memperoleh ‘rezeki’ kerana ketidak sedarannya itu.

Ohh…aku pun secara tidak sedar memperoleh “ilmu” dari ketidak sedarannya dia memberi ilmu dari pengalamannya yang tidak sedar itu. Bila dah tersedar baru dia sedar dari kebiasaannya dia yang tidak sedar itu akan mendapat ‘rezeki’ dari ketidak sedarannya itu.

Punya banyak kali tidak sedar daaa……pusing-pusing sedar, tidak sedar, sedar, tidak sedar…..naper tak faham apa yang aku nak sampaikan. Baguslah tak faham. Biar orang lain tak faham. Aku jer yang faham…! Ntah ntah ustazah pun tak sedar apa yang aku nak sampaikan ni.

Bukan apa… dia pun dah dua kali tak sedar mendapat ‘rezeki’ dari ketidak sedarannya. Tapi tak apa, seronok agaknya bila dapat rezeki hasil ketidaksedarannya itu. Dan, dia bertuah kerana dia juga sedar yang umor 20-an akan berulang kembali dalam rutin ketidak sedarannya itu.

Doakan saya yer kak! Suatu hari selepas mengimamkan sunat dhuha…tanpa aku sedar aku sendiri pun tidak sedar seolah-olah ketidaksedarannya aku merakam kisah dan usahaku selama ini. Tapi tak apa. Dialah kakak aku di sini.

Berkongsi pengalaman ketidaksedaran dan mesti ‘rajin’ dari sebelah malam dan diulang semula di awal pagi memberi ‘rezeki’ untuknya. Lantas aku coretkan semula emel untuk catatan semula di sini….



t ksh & minta maaf byk2 dgn ‘pkongsian’ lps memimpin solat dhuha pg td. Hingga waktu blarutan mganggu ms PdP kelas.

InshaAllah…sy akan apply nasihat akak yg sedia kongsi utk sy. Kena “lama” & “rajin” lg….itulah password yg sy dpt dr pkongsian pg td.

Terima kasih sekali lagi yer akak kerana akak seorang yg x lokek ilmu. Dikala sy masih berusaha & dinasihatkan agar lebih “rajin” lagi oleh akak…! Akak juga btuah kerana ada org yg “rajin” utk akak. Hmmm…seronoknya. Btuah badan!

Sentiasa doakan sy yer akak. Sy spt tertekan sbnrnya akak. Buat mcm ni x jd. Buat camtu x jd. Tengok org lain tu, jeles rasanya. Ok… jgn lupa share lg ilmu di dada tu. Sy byk lg perlu tahu & blaja dr akak.

Ohyer…jgn ler “buang-buang” camtu jer. Sayang rasanya….!. Berharga tu! Semai jer ler. Bole bg kat sy bila jd nt. Konfem sy nak kak. Dah tahu bagus benihnya. Benih hibrid gitu….! Kalaulah sy dpt menanam di tanah yg subur. Hari-hari sy bercucuk tanam dan menyemai biji benih. Sesekali jer kalau nak “buang” tu…. Tapi pastikan ia jd baja. Kalau sy akan buang kat bahagian yang berbukit. Pastu diratakan bajanya kat yang berbukit tu. Wouu… oklah, sy dah nak apply nasihat akak ni. Sssssttt…

Lg…satu, jgn lupa ‘booking’ kan utk sy. Tak salah rsnya, arini akak…esok esok jd makcik plak. Hehehehe…..

***-103 1.59am 29 Jun





Tak tahuler akak tu dah baca ke belum emel ni….Sampai sekarang saya tunggu balasannya. Heheheee…..

Catatan 121

Pagi-pagi lagi aku dah dicuit dan dipanggil bos ketika sedang duduk dalam perhimpunan pagi. Lantas aku berseloroh dengan sorang kawan, dah kena isi g tukar plak ker ni….Kami sama-sama ketawa sambil menolak pintu bersemuka dengan ketua.

Kita ini sekapal tetapi macam tak sekapal.

Ahh… sudah! Apa plak kapal kapal ni….Belayar ker….! Karam singh walia ker….musykil jer dengar! Tapi aku biasa jer. Berdebar pun tidak..! Takut pun tidak! Berselisih dengan -vkvkv- lagi berdebar aku…! Lagilah kalau nampak atau berborak dengan -vkvkv-, memang dub dab… dub dab jantung aku…! Kata orang tu apa….Dari mata jatuh ke hati…! Hmmm macam tula…. Masalahnya -vkvkv- dah sentiasa berada di hati ini…. Dia pun dah tahu perasaan aku. Tu yang berderau jer sekarang ni bila nampak dia. Hari ni pun aku mencari-cari dia di mana yer… Hmmm, nampak sedikit pun jadilah… dah terubat rinduku… ihh..iihhh…ihhhh…!. Haaa…tentu tersenyum sorang-sorang bila baca ni…

Tengok jer berdebar… tu lum lagi malam pertama nanti… Hmmm… mungkin dua tiga round aku merawat debaran ini. Ntah-ntah tak tidur… Iyerlah… nak makan buah epal lagi.. Eh…buah epal plak. Bukan buah betik ker!? Yang penting kena ada pisang. Kalau pisang emas, lagilah bertenaga! Kerana itu timbul idea pada pembayang pantun yang semua orang mesti tahu. Cuma tak tahu asal usul nya sahaja.

Pisang emas dibawa belayar; Masak sebijik di atas peti;….(teruskan sendiri…)
Sepertimana dia, aku pun nak gaya buah pisang, buah epal, buah betik yang aku suka…. sampai banjir! Hmm….basah cadar. Amboi…!

Hmmm…bagai irama dan lagu…isi dan kuku…Yang penting seiring dan sejalan! Lebih-lebih lagi kalau ada rengekan desiran ombak dan masing-masing mamai khayal keasyikan sehingga mendesah lembut kepenatan di pelabuhan. Tentunya aku tak nak mempersia-siakan jus yang terhasil. Oiii…sayang! Jus epal lagi…. Itu yang aku suka! [Bukanker dah aku catat -vkvkv- dan -vkvkvk-, mukanya seiras…persis sama sebijik macam buah epal]. Hahaha… Harap-harap menjadi ler. Itu yang aku nak tahu rahsia ustazah. Kalau dah berpengalaman… macam-macam gaya bila belayar! Akan aku catat nanti dalam catatan akan datang….rahsia ustazah…heheeheee…

Tapi rasanya tak perlu kain layar kot. Zaman sekarang ni kan dah ada enjin… berapa kuasa kuda… hmmm…enjin kena jaga! Tu yang dua tiga round! Sekejap aku kat atas dek kemudi… dan, off course aku akan bagi peluang dia juga yang mengawal pelayaran itu. Maklumlah -vkvkv- juga dah berpengalaman. Yang penting pisang emas tu kena jaga kerana hanya sebijik jer yang masak di atas peti. Itu yang best dengan orang yang ada pengalaman ni. Anak-anak dia, jangan kacau yer untuk seminggu yang pertama ni nanti. Ibu awak sedang sibuk mendapatkan adik dengan bapak baharu anak-anaknya ni. Hmmm seronoknya rasa bila pisang tu dikemut! Oppss….dah dah dah…

hqdefault

Hmmm…. tetiba teringat catatan aku kat catatan lalu yang aku bermimpi menye**b**inya…!. Iyer, mimpi aku menye**b**i -vkvkv- pun aku catat! Tetapi dalam draf sahajaler…. Ntah macam mana aku boleh bermimpi bers*****h dengan -vkvkv- ni. Habis satu malam yang panjang aku bersama dengannya. Masa tu memang aku akrab dengan dia. Tu yang sampai termimpi-mimpi tu. Ada permintaan nanti aku linkkan… Tapi atas permintaan jer… Heheeheee…

Tadi, tetiba masa makan waktu rehat tadi, seorang kawan bercerita…
Hai…, S****** ni sejak kena panggil menghadap bos tu, asyik jer bermain dengan aku…! Asyik-asyik main…asyik asyik main! Tensen aku….!! Menjawab aku…kenapa plak nak tensen main….! Main jer laa! Akupun biasa plak main! Main guli…. main perang-perang… main sabun….Opss main sabun plak. Dulu masa dia dalam tempoh bertunang, sempat plak tanya pendapat yang S****** ni kuat s**s ke tidak. Lantas dia menjawab… Bukan tensen kerana main! Main tu sedap! Dia tensen kerana disuruh pindah!

Ohhh…kalau aku suruh pindah main tempat lain…hmmm…sukanya…. walau setakat ni masih dapat dalam Mimpi lagi. Harap-harap mimpiku akan jadi kenyataan.

Iyerlah….kapal…. sekapal…..dua kapal…teringin jgek! Hmmm macam mana yer rasanya jadi nahoda dalam dua kapal. Itu yang kena gilir-gilir…! Tak gitu ustazah!!!

Gatal ler ko ni Z**….

Catatan 120

Ustazah pernah berpesan….

“Carilah yang lain Z**…. ! . Dia kan dah ada yang punya.”

“Ko tak tensen ker macam memuja yang ko sendiri dah tahu dia dah ada..”, dia menambah lagi kata-katanya di suatu hari. Begitu kurang lebihnya nasihat seorang akak untuk adiknya.

Tak boleh aku nak melupakannya.

cropped-dsc00074.jpg

Begitulah kesimpulannya jawapan yang aku beri.

“Carilah yang bujang ker…!” dia menambah lagi nasihatnya.

Terima kasih banyak-banyak atas keprihatinannya.

Tapi kan…. adalah lebih prihatin andainya dia dapat menawarkan macam ni…

“Akak ada anak sedara….! Rasanya kalau nak, akak bole booking kan…! Lagipun dia masih bujang lagi…!!!”

Tentu belum abis lagi dia bercakap….., aku terus jer sambung menjawab!

Kecil tempat duduk iswara….grand livina saya tadahkan……Heheeheeee…

Apalagi bakal emak sedara aku tu pun spontan menjawab…..”Gatall…..!!”

Heheeheee….

 

Catatan 119

Petang-petang Jumaat begini menjadi sesuatu yang amat syahdu buat diri ini. Di waktu beginilah dulu, aku meluangkan waktu untuk menghubungi insan istimewa mahupun bakal ibu mertuaku. Di waktu begini juga aku jarang keluar untuk site visit melihat projek syarikat yang diamanahkan untukku memantau.

Bekerja sebagai Profesion Jurutera di sebuah syarikat perunding alam sekitar mengajar aku erti selok belok perniagaan dari pemasaran, teknikal, pesanan barang mahupun aplikasi produk di sektor perawatan kumbahan, perapi tanah, oleokimia, petrokimia serta industri hiliran lain.

industry-petrochemical-synthesis-smr

“Makcik nak sangat jumpa A****…. ” begitulah antara kata-kata semangat yang biasa dituturkan bila aku meluangkan waktu menghubungi ibu Muslimah Impianku. Waktu itu pun dicadangkan kerana pada waktu itu biasanya suaminya masih belum balik dari masjid kerana solat Jumaat. Biasanya dia akan balik rumah selepas waktu asar. Hari lain aku tidak diberi kebenaran untuk menghubunginya kerana pakcik akan soal siasat siapa yang telefon, siapa aku dan lainnya.

Pernah juga aku tengah berborak dalam telefon, suaminya balik dari masjid….lantas, cepat-cepat dia menyorok ke bahagian lain dan menyudahkan perbualan antara kami. Hai…

“Makcik takut dengan pakcik….nanti dia tanya macam-macam!” Apapun bakal ibu mertuaku juga tahu yang anaknya juga tidak dibenarkan berkawan dengan aku oleh bapak angkat tirinya itu. Begitu juga dengan ahli keluarganya yang lain seperti dua orang kakaknya (serta abang ipar) yang juga anak angkat dalam keluarga mereka.

Kerana itu, bila dah ditakdirkan waktu cam itu juga akan menyebabkan hari petang jumaat sentiasa aku nantikan. Sehinggalah kalau aku nak datang waktu jumaat petang sahaja yang dicadangkannya. Kerana itu, aku akan jadualkan rutin kerjaku akan ada di pejabat pada setiap petang hari Jumaat. Aku juga akan pastikan kerja-kerja melawat tapak akan aku langsaikan pada rabu atau khamis sementelahan pula pagi jumaat aku sibuk di pejabat menyiapkan kerja-kerja teknikal, membuat laporan atau mengemaskini pesanan pelanggan.

Selepas solat Jumaat di Masjid yang banyak menyimpan memori zaman bujang, waktu itu seolah-olah aku yang punya. Namun aku sendiri pun tidak menyangka profesion Jurutera pun aku tinggalkan. Pusing 360 darjah. Aku tidak terfikir hendak menjadi cikgu masa itu. Segalanya hanya kerana aku frust pada Kenangan Cinta Pertama.

Ntahlah aku bina impian itu semasa aku belajar dalam bidang engineering manakala dia pula dalam bidang pengajian usuluddin and comparative religion. UTM dan UIA….kampus berbeza….bidang berbeza….namun masing-masing menbina impian yang sama. Pelbagai ujian dan dugaan yang akhirnya …

bagai di penghujung bait-bait lagu KEKASIH…

Kasih
Telah terbina sebuah mahligai
Menjadi tanda agungnya cinta kita
Kasih
Telah kubinakan sebuah istana
Menjadi tanda cinta sejati

Mekar menghiasi taman kasih kita
Dan diiringi haruman firdausi
Dikaulah permaisuri di hati suami
Penyejuk mata penenang di hati

Tapi angin yang mendatang
Bagaikan badai yang melanda
Kau pergi dulu tanpa menungguku
Kerna takdir kurelakan jua

Kekasih
Akan kupahatkan doaku
Di dalam lena dan jua jagaku
Kekasih
Akan kusirami pusaramu
Dengan cinta sejati

Oh andai takdir
Kita bersama lagi
Kuingin hidup bahagia bersamamu

…..

Aku mencatat kenangan ini sambil iringan lagu

KEKASIH Devotees

cropped-65949_161445090546715_8090402_n.jpg

Apapun impian hari esok tetap positif untuk diri ini. Terima kasih -vkvkv-….! Terima kasih ustazah….! Ehh ustazah lagi….hmmm mana tahu dapat jadi anak sedara….

Bukan sahaja petang jumaat….tapi malam jumaat lagi…heheeheee….